رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی چیست؟

رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی

در ادامه معرفی رنگ های صنعتی و پس از معرفی انواع رنگ صنعتی اپوکسی و رنگ صنعتی پلی یورتان به معرفی رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی می پردازیم. این رنگ از دیگر رنگ های صنعتی است که در صنایع مختلفی همچون نفت، گاز و پتروشیمی و صنایع نیروگاهی و… بسیار پر کاربرد است و جزو محصولات استراتژیک این حوزه است.

همان طور که از اسم این رنگ مشخص است، این رنگ در برابر حرارت، مقاومت بالایی دارد و هنگامی که نیاز به مقاومت در دماهای از ۲۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد، وجود داشته باشد، از این نوع رنگ استفاده می شود. لازم به توضیح است که این رنگ تنها در برابر حرارت غیر مستقیم مقاوم بوده و آتش مستقیم باعث تخریب آن خواهد شد.

هنگامی که در لوله یا مخزنی که در آن فعل و انفعالات شیمیایی و حرارتی انجام می شود، دمای لوله یا مخزن بالا رفته و درنتیجه رنگ هایی که در لایه بیرونی مورد استفاده قرار گرفته اند می بایستی حتما دارای مقاومت بالایی در برابر حرارت باشند، رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی در ضخامت پایین حدود ۲۵ میکرون معمولا مورد استفاده قرار می گیرد و جهت خشک شدن نیز به حرارتی در حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد نیاز دارد.

رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی چیست؟

انواع رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی

دسته بندی این نوع رنگ صنعتی براساس میزان مقاومت در برابر دماست. معمولا فرمولاسیون شرکت های رنگ سازی در سه درجه بندی مختلف ۲۵۰ درجه، ۴۰۰ درجه و ۶۰۰ درجه سانتیگراد می باشد.

هرچه میزان مقاومت در برابر دما بالاتر باشد، درصد رزین سیلیکونی مورد استفاده به سمت خلوص بیشتر خواهد رفت. در دمای پایین تر، رزین سیلیکونی با رزین اکریلیک ترکیب می شود تا بتوان قیمت نهایی محصول را پایین تر نگه داشت. 

معمولا فام رنگ سیلیکونی مقاوم حرارتی نقره ای رنگ می باشد. دلیل آن نیز استفاده از پیگمنت آلومینیوم است که دمای بالا را می تواند تحمل کند. تا دمای ۴۰۰ درجه سانتیگراد از پیگمنت ضد خوردگی پودر روی نیز می توان استفاده نمود. درجه بندی رایج رنگ های سیلیکون آلومینیوم براساس میزان مقاومت آن ها در برابر حرارت به این شرح است: 

مقاومت رنگ سیلیکونی نسوز و مقاومت حرارتی

رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی علاوه بر مقاومت در برابر حرارت می تواند تا حدودی مقاومت در برابر خوردگی را نیز ایجاد نماید. در این شرایط از پیگمنت پودر روی استفاده می شود که مقاومت در برابر خوردگی را نیز ایجاد می کند؛ اما تنها تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد می تواند مقاومت نماید. این رنگ در برابر اشعه UV نیز مقاوم بوده و به عنوان لایه نهایی مورد استفاده قرار داده می شود.

در برخی موارد ابتدا به عنوان آستر از آستر زینک ریچ اتیل سیلیکات استفاده می شود و سپس لایه نهایی سیلیکونی بر روی آن اجرا می گردد تا علاوه بر مقاومت دربرابر خوردگی مناسب اتیل سیلیکات از مقاومت بیشتری در برابر حرارت نیز برخوردار باشد.

همان طور که می دانید رنگ صنعتی اپوکسی دربرابر حرارت حداکثر ۱۲۰ درجه مقاوم است و در فراتر از این شرایط قابل استفاده نخواهد بود.

تاییدیه رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی

تاییدیه رنگ سیلیکونی نسوز و مقاوم حرارتی شرکت رنگ های صنعتی ایران از پژوهشگاه نیرو اخذ گردیده است. شرکت رنگ های صنعتی ایران در دو سیستم ۳۰۰ درجه و ۶۰۰ درجه جهت اخذ این تاییدیه اقدام نموده و توانسته است این تاییدیه را که از مهم ترین تاییدیه های آزمایشگاهی است و تعداد معدودی از شرکت ها توانایی اخذ این تاییدیه را دارند، کسب نماید.

این تاییدیه ها را می توانید از بخش تاییدیه های آزمایشگاهی دانلود نموده و بررسی نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد رنگ های صنعتی می توانید ازطریق لینک تماس با ما با کارشناسان فنی شرکت رنگ های صنعتی ایران تماس حاصل فرمایید و با محصولات این شرکت بیشتر آشنا شوید.

, , , , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
رنگ آمیزی Stainless Steel
نوشتهٔ بعدی
معرفی استانداردهای پوشش‌دهی فلزات در جهان

Related Posts

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Button