رنگ صنعتی پلی یورتان و کاربردهای آن

رنگ صنعتی پلی یورتان چیست؟

رنگ صنعتی پلی یورتان (Polyurethane) از دیگر رنگ های صنعتی است که کاربرد بسیار وسیعی در صنایع مختلف نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع آب و فاضلاب، صنایع فولاد و استراکچرسازی و… دارد.

این نوع رنگ صنعتی که کاربرد بسیار وسیعی دارد و بیشتر به عنوان لایه نهایی مورد استفاده قرار می گیرد، با توجه به خصوصیات و مقاومت های جوی بالایی که دارد به عنوان لایه نهایی مورد استفاده می گیرد.

در این نوع رنگ صنعتی، دسته بندی لایه رویه پلی یورتان براساس میزان براق بودن انجام می گیرد. برخی جهت افزایش ضخامت لایه پلی یورتان از آن به عنوان لایه میانی نیز استفاده می کنند که البته توصیه نمی شود. انواع رنگ صنعتی پلی یورتان از این قرار است: 

  • رنگ رویه پلی یورتان مات
  • رنگ رویه پلی یورتان نیمه مات
  • رنگ رویه پلی یورتان نیمه براق
  • رنگ رویه پلی یورتان براق

خصوصیات رنگ صنعتی پلی یورتان

رنگ صنعتی مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل جوی دارد. این نوع رنگ دربرابر نور خورشید و اشعه UV نسبت به سایر رنگ های صنعتی مقاوم تر بوده و درنتیجه در صنایع حساس به عنوان لایه نهایی انتخاب می گردد و تقریبا می توان گفت که جایگزین دیگری هم ندارد.

رنگ صنعتی پلی‌یورتان از لحاظ مقاومت در برابر UV با توجه به درجه کیفی رزین های مورد استفاده می تواند مقاومت های متفاوتی نیز نشان دهد. تست بررسی کیفی و عملکرد لایه نهایی پلی یورتان، تست مقاومت در برابر اشعه UV است و تا ۱۰۰۰ ساعت مورد ارزیابی قرار می گیرد.

معمولا با تغییر در فام رنگ، تغییر در مقاومت UV نیز ایجاد می گردد و پیگمنت ها و مواد رنگی مورد استفاده در فرمولاسیون رنگ، مقاومت های متفاوتی را از خود نشان می دهند.

اولین و شایع ترین تغییر در کیفیت رنگ صنعتی پلی یورتان در برخورد با اشعه UV، ایجاد تغییر رنگ و فام آن می باشد و این تغییر در رنگ های طیف قرمز و نارنجی بیشتر نمود پیدا می کند.

از دیگر خصوصیات رنگ پلی یورتان مقاومت در برابر رطوبت و جلوگیری از نفوذ آن است که از دیگر عوامل جوی است که در انتخاب رنگ رویه تاثیرگذار است.

کاربرد رنگ صنعتی پلی یورتان

رنگ رویه پلی یورتان به عنوان لایه نهایی بر روی رنگ های آستر و میانی اپوکسی قابل استفاده بوده و چسبندگی بسیار مناسبی را ایجاد می کند. سازگاری این نوع رنگ با رنگ صنعتی اپوکسی باعث شده است که این رنگ بتواند ضعف رنگ اپوکسی دربرابر اشعه UV را پوشانده و به عنوان یک سیستم سه لایه بسیار مناسب در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

تاییدیه سیستم سه لایه زینک ریچ اپوکسی، میانی اپوکسی های بیلد و رویه پلی یورتان از مهم ترین تاییدیه های آزمایشگاهی است که شرکت های تولید کننده رنگ می بایستی آن را اخذ نمایند تا درصنایع حساس بتوانند جزو تامین کنندگان قرار گیرند. تاییدیه شرکت رنگ های صنعتی ایران را می توانید در بخش تاییدیه های آزمایشگاهی  مشاهده کنید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع رنگ  های صنعتی می توانید از طریق لینک تماس با ما با کارشناسان فنی شرکت رنگ های صنعتی ایران تماس حاصل فرمایید و با محصولات این شرکت بیشتر آشنا شوید.

, , , , , , , ,
نوشتهٔ پیشین
معرفی رنگ صنعتی اپوکسی
نوشتهٔ بعدی
رنگ آمیزی Stainless Steel

Related Posts

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Button