قیمت کفپوش اپوکسی و مهم ترین عوامل موثر بر آن

قیمت کفپوش از جمله مسائلی است که با یک تحقیق کوتاه معمولا نمی توان اطلاعات شفافی درباره آن پیدا کرد. کفپوش اپوکسی از جمله پوشش هایی است که در سال‏های اخیر با استقبال زیادی برای جهت پوشش ‏دهی سطوح مختلف از جمله پارکینگ‏ ها، سالن ‏های تولید، بیمارستان‏ها، کارخانجات صنعتی و صنایع نظامی مواجه شده است. به همین علت دغدغه بسیاری از کارفرمایان و مجریان این پروژه‏ ها، هزینه اجرای این نوع پوشش‏ هاست.

در این مقاله که توسط شرکت مهندسی رسپاد تهیه شده است، قصد داریم عوامل موثر بر قیمت کفپوش اپوکسی را معرفی کنیم تا در محاسبه هزینه ‏های پروژه به شما کمک کرده باشیم.

مزایای کفپوش اپوکسی

ابتدا بایستی با مزیت‏ های کفپوش اپوکسی آشنایی داشته باشیم. در مقاله ‏ای با عنوان ” کفپوش اپوکسی، بهترین انتخاب جهت محافظت از سطح پارکینگ ” به تفصیل در مورد خواص این نوع پوشش‏ ها صحبت کرده‏ ایم، در این مقاله تنها به نام بردن این خواص اکتفا می ‏کنیم. خواص کفپوش اپوکسی به طور فهرست وار از این قرار است:

  • ایجاد سطح نهایی مقاوم در برابر سایش
  • دستیابی به سطحی یک دست، بدون تخلخل و چشم ‏نواز
  • افزایش مقاومت سطح در برابر ریزش مواد شیمیایی
  • ایجاد سطح مقاوم در برابر لغزش
  • دوام بسیار زیاد در صورت نگهداری مناسب
  • امکان تولید و اجرا در طیف گسترده ‏ای از رنگ ‏ها مطابق با طراحی مورد نظر

عوامل موثر بر هزینه کفپوش های پلیمری

عوامل زیر در قیمت نهایی کفپوش‏ اپوکسی و همچنین قیمت کفپوش پلی یورتان تاثیرگذار خواهند بود.

شرایط فعلی و میزان آماده سازی سطح برای کفپوش

وضعیت سطحی که قرار است پوشش بر روی آن اعمال شود تاثیر بسیار زیادی در قیمت نهایی دارد. اگر سطح مورد نظر ناهموار، دارای حفره، پوسته پوسته شده یا دارای لایه ‏های سست باشد، نیاز به ترمیم و اصلاح دارد که این موارد مستلزم پرداخت هزینه بیشتری است.

از طرف دیگر سطوح بتنی که به روش ماله پروانه اجرا شده باشند و دارای سطحی صیقلی باشند، تنها نیازمند عملیات ساب زنی هستند؛ درنتیجه هزینه آماده سازی سطح بسیار کاهش می‏ یابد. همچنین باید به این نکته توجه نمود که این نوع پوشش ها در نهایت ضخامتی در حدود ۲ الی ۳٫۵ میلی متر دارند و زبری و ناهمواری سطح را پنهان نمی‏ کنند، پس اگر دستیابی به یک سطح نهایی صیقلی و یک دست مد نطر ‏باشد، بایستی تمام عیوب سطح برطرف گردد یا پوششی بسیار ضخیم‏ تر اعمال شود که تمام این موارد نیازمند صرف وقت و هزینه زیادی است.

توصیه درباره اجرای کفپوش اپوکسی

چنانچه سطح زیرآیند مناسب اجرای کفپوش نباشد، لازم است یک لایه بتن الیافی بر روی سطح اجرا و سطح نهایی آن به وسیله ماله پروانه تسطیح و یکنواخت گردد.

البته با استفاده از گروت اپوکسی نیز می توان بتن ‏های آسیب‏ دیده و ترک خورده را ترمیم و آماده اجرای کفپوش نمود.

در همین راستا تیم کف سازی شرکت رسپاد آماده ارائه خدمات با کیفیت جهت آماده سازی سطوح مختلف می ‏باشد.

مساحت سطح

با افزایش مساحت سطح، هزینه ‏اجرای کفپوش اپوکسی اعم از هزینه سربار و پنهان (هزینه تجهیز کارگاه، حمل و نقل مواد اولیه، ابزار و تجهیزات و از همه مهم‏تر هزینه حضور متخصصین اجرایی کفپوش) کاهش می‏ یابد؛ در نتیجه هرچه ابعاد سطح مورد نظر بیشتر باشد هزینه اجرای کفپوش به ازای هر متر مربع کاهش می ‏یابد.

شرایط محل اجرای کفپوش

هرچه محل اجرای کفپوش از افراد و گروه ‏های کاری معارض خالی باشد، کار برای اجرا کنندگان کفپوش راحت تر خواهد بود.

اجرای کفپوش اپوکسی در مکان‏ هایی که تجهیزات نصب شده باشند دشوار است. مورد دیگری که باید در نظر گرفته‏ شود، طراحی مورد نیاز کف و دیوارهاست؛ به شکلی که اگر نیاز به اجرای علائم ایمنی، علائم ترافیکی، خط‏ کشی مکان ‏های پارک خودرو، فلش و… باشد؛ هزینه تامین و اجرای این نوع کفپوش‏ ها افزایش می ‏یابد.

بعلاوه برخی نقاط خاص که تحت فشار بیشتر یا در معرض مواد شیمیایی هستند و درنتیجه نیازمند مقاومت مکانیکی یا شیمیایی بیشتری هستند بر روی قیمت تاثیرگذارند.

کیفیت کفپوش و نوع کفپوش مورد نظر

همان طور که پیش‏تر عنوان‏ شد، سیستم ‏های کفپوش متفاوتی باتوجه به نوع نیاز مشتری قابل تولید و اجرا هستند.

به ‏عنوان مثال کفپوش‏ های دارای خاصیت مقاومت نوری، سایشی، شیمیایی یا کفپوش‏ های آنتی استاتیک، منعطف و… هرکدام از این محصولات برروی خواص خاصی تاکید دارند.

مثلا کفپوش‏ های دارای خواص ضدالکتریسیته یا مقاومت در برابر اشعه uv با قیمت بالاتری قابل تولید و اجرا هستند.

سطح نهایی مورد انتظار کفپوش

طبیعتا سطح نهایی کفپوش یک انبار، متفاوت از کفپوش پارکینگ یک مرکز خرید خواهد بود. سطح کف انبار هم با رعایت تمام استانداردها اجرا خواهد شد؛ اما به لحاظ زیبایی ‏شناسی با محلی که مردم اوقات فراغت شان را در آنجا می ‏گذرانند تفاوت بسیاری خواهد داشت. در نتیجه انتظار می رود برای پروژه ‏های خاص که اهمیت ویژه ‏ای دارند، هزینه بیشتری پرداخت شود.

مدت زمان مورد نظر جهت اجرای کفپوش

برخی از پروژه‏ ها به این علت که در زمان اجرای کفپوش مجبور به تعطیلی واحدهای کاری خود می ‎شوند، درخواست اجرای این نوع پوشش‏ ها را در مدت زمانی کمتر از وقت معمول و یا درساعات غیر اداری و شیفت‏ های شبانه دارند. در این صورت اجرای کفپوش اپوکسی در ساعات شبانه یا آخر هفته باعث افزایش هزینه ‏های پیمانکار خواهد شد.

محل اجرای پروژه کفپوش

در صورتی که تامین ‏کننده و مجری کفپوش اپوکسی در فاصله زیادی از محل پروژه قرار داشته باشد، هزینه ‏هایی مانند حمل و نقل و اقامت در شهر محل پروژه باعث افزایش قیمت پیشنهادی خواهد شد.

روش اجرای کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی و پلی یورتان براساس نوع کاربری به روش ‏های مختلفی قابلیت اجرا دارند. به عنوان مثال جهت پوشش سطح یک واحد تولید موادغذایی یا دارویی باید از اپوکسی صیقلی استفاده نمود. (به دلیل اینکه امکان تجمع آلودگی برروی سطح آن وجود نداشته باشد و به راحتی قابل شستشو باشد). از طرف دیگر جهت اجرای رمپ پارکینگ لازم است حتما کفپوش با دانه ‏های سیلیس، مضرس و زبر گردد تا امکان لیز خوردن بر روی آن به حداقل برسد.

در هر صورت انواع روش ‏های اجرای کفپوش به صورت زیر است:

  • اجرای کفپوش گلس یا صیقلی
  • اجرای کفپوش به صورت پوست پرتقالی
  • اجرای کفپوش به صورت پوست پرتقالی همراه با دانه ‏های سیلیس

ضخامت اجرای کفپوش اپوکسی

هرچه سطح زیر کار به صورت صاف و بدون خلل و فرج آماده شود، میزان مصرف مواد اپوکسی یا پلی یورتان برای پوشش سطح کمتر خواهد بود.

از طرف دیگر براساس نوع کاربری کفپوش، ضخامت آن می ‏تواند متفاوت باشد. ولی به طور معمول اجرای کفپوش اپوکسی و پلی یورتان از ضخامت ۱٫۵ میلیمتر تا ۵ میلی متر است که براساس جدول زیر قابل استفاده است.

 

  • کفپوش اپوکسی گلس (صیقلی) مخصوص واحدهای تولیدی در حوزه غذا و دارو
۲٫۵-۳ میلیمتر
  • کفپوش اپوکسی پوست پرتقالی مخصوص پارکینگ (محل پارک و تردد)
۱٫۵-۲٫۵ میلیمتر
  • کفپوش اپوکسی سیلیس پاش مخصوص رمپ
۳-۴ میلیمتر
  • کفپوش اپوکسی مخصوص واحدهای صنعتی
۲٫۵-۳٫۵ میلیمتر
  • کفپوش اپوکسی FRP مخصوص محل ‏های دارای تنش‏ های زیاد و کاربری‏ های سنگین
۳-۵ میلیمتر

قیمت کفپوش بر اساس روش انتخابی

لذا قیمت تمام شده کفپوش با توجه به انتخاب یکی از روش ‏های فوق متفاوت است. سایر کاربردهای احتمالی نیز بعد از بازدید از محل اجرای پروژه کفپوش توسط متخصصین شرکت رسپاد و بررسی استانداردهای مورد نیاز، قابلیت اجرای کفپوش متناسب با شرایط را دارند.

قیمت کفپوش اپوکسی تحت تاثیر چه عواملی است؟
قیمت کفپوش اپوکسی تحت تاثیر چه عواملی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Button