آستری زینک ریچ اپوکسی

آستری زینک ریچ اپوکسی چیست؟

رنگ صنعتی آستری زینک ریچ اپوکسی یا پرایمر زینک ریچ اپوکسی به یک نوع رنگ از نوع اپوکسی با هاردنر پلی آمید گفته می شود که مقدار بسیار زیادی پودر روی یا زینک در آن بکار رفته باشد. ترجمه فارسی این آستر، آستر اپوکسی غنی از روی است.

این رنگ صنعتی که از نوع آستری است، طبق استانداردهای معتبر شرکت ملی نفت   M-TP-205 باید حاوی حداقل مقدار مشخصی از پودر روی و همچنین درصد جامد وزنی مشخصی باشد که در زیر معرفی شده است.

درصد پودر روی در آستری زینک ریچ اپوکسی

طبق جدول شماره ۵ این استاندارد، رنگ صنعتی  آستری زینک ریچ اپوکسی می بایستی حداقل ۷۰% جامد وزنی داشته باشد که طبق استاندارد ASTM D2369 اندازه گیری می گردد.

  • آستر زینک ریچ اپوکسی می بایستی حداقل ۸۳% وزنی کل مواد جامد حاوی پیگمنت باشد. یعنی حداکثر میزان رزین مجاز ۱۷% خواهد بود. این مورد طبق استاندارد ASTM D2371 اندازه گیری می گردد.
  • آستر زینک ریچ اپوکسی می بایستی حداقل ۹۳% وزنی پیگمنت را شامل شود. یعنی ۹۳% از ۸۳% وزنی کل رنگ. این مورد نیز طبق استاندارد ASTM D521 اندازه گیری می گردد.
  • آستر زینک ریچ اپوکسی در نهایت می بایستی حداقل ۷۷% وزنی کل رنگ پودر روی داشته باشد و با این مقدار روی بتواند سایر خصوصیات ذکر شده در این استاندارد را پاس نماید.

لازم به توضیح است که در پایین همین جدول ذکر شده که حداقل میزان ۷۷% لازم الاجرا بوده و درصد پایین تر از آن قابل قبول نیست. حتی اگر بتوان با درصد پایین تر پودر روی سایر خصوصیات این رنگ صنعتی را تامین نمود هم قابل قبول نمی باشد. زیرا برخی رنگ های صنعتی فاقد زینک نیز قابل ارائه می باشد که بتواند خصوصیات دیگر ذکر شده در استاندارد را پاس نماید.

در ادامه سایر خصوصیات رنگ صنعتی آستری زینک ریچ اپوکسی در این استاندارد آورده شده است. بطور مثال Pot Life حداقل ۴ ساعت عنوان گردیده است. حداقل چسبندگی قابل قبول ۴B طبق استاندارد ASTM D3359 مشخص شده است. سالت اسپری (salt spray) مورد قبول نیز حداقل ۱۰۰۰ ساعت عنوان شده است.

تست های دیگری نیز برای زینک ریچ اپوکسی در نظر گرفته شده است که مخصوص کاربردهای خاصی است. به عنوان مثال برای تانکرهای نفتی، تست ۱۰۰۰ ساعت غوطه وری در آب نمک (Salt Water Immersion) طبق استاندارد ASTM D1308 و تست ۱۰۰۰ ساعت غوطه وری در نفت (Oil Immersion) طبق همان استاداندارد ارزیابی می گردد.

نحوه جلوگیری از خوردگی آستری زینک ریچ اپوکسی

رنگ صنعتی آستری زینک ریچ اپوکسی کاربرد بسیار زیادی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و همچنین صنایع نیروگاهی و فولاد داشته و در حفظ فولاد در برابر زنگ زدگی نقش بسیار کارسازی را دارد. در این رنگ صنعتی، پودر روی هنگامی که رطوبت یا عوامل خوردگی به سطح فلز می رسند، به جای آهن وارد واکنش شده و در حقیقت دچار خوردگی می شود به بدین ترتیب از سطح فلز محافظت می کند. تا زمانی که پودر روی در روی سطح به میزان لازم حضور داشته باشد می تواند از زنگ زدگی آهن جلوگیری کند. رنگ صنعتی آستری زینک ریچ اپوکسی به همین دلیل می بایستی حداقل میزان مشخصی از پودر روی یا زینک را داشته باشد که بتواند این مکانیسم جلوگیری از خوردگی را انجام دهد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین و کارشناسان شرکت رنگهای صنعتی ایران از طریق لینک تماس با ما ارتباط برقرار نمایید.

جهت آشنایی با محصولات شرکت رنگهای صنعتی ایران از طریق لینک محصولات می توانید اطلاعات لازم را کسب نمایید.

, , , , ,
نوشتهٔ بعدی
معرفی رنگ صنعتی اپوکسی

Related Posts

1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Button