لایه پرایمر در سیستم پوششی زیرآیندهای فلزی نقش بسیار مهمی دارد چراکه به عنوان آستری برای لایه میانی و تاپ‌کوت عمل می‌کند و باید خواص ضدخوردگی مناسب و چسبندگی کافی به سطح داشته باشد؛ بنابراین پرایمر باید حاوی محمل یا رزین (بایندر) با خواص چسبندگی مناسب و پیگمنت های ضد خوردگی باشد.

  محافظت از سطح در برابر خوردگی با اعمال پرایمر غنی از روی (Zinc rich primer) که حاوی پیگمنت روی در فیلم خشک می‌باشد، به میزان خورندگی محیط، ضریب هدایت الکتریکی میان سطح و ذرات روی بستگی دارد که با کنترل و تنظیم این موارد می‌توان از خوردگی سازه فولادی جلوگیری نمود.

ازپرکاربردترین پرایمرهای غنی از روی می‌توان به پرایمرهای اپوکسی غنی از روی (اپوکسی زینک ریچ) اشاره کرد که برای محافظت سطح در برابر خوردگی برروی سطوح فولادی و آهنی اعمال می‌شود، مکانیزم حفاظت از خوردگی آن مطابق حفاظت کاتدی است و محصول خوردگی اکسید روی می‌باشد که به عنوان لایه محافظ عمل می‌کند و به این ترتیب از خوردگی سطح جلوگیری می‌گردد.

ویژگی‌های پرایمرهای اپوکسی

پرایمرهای اپوکسی غنی از روی (اپوکسی زینک ریچ) کاربرد فراوانی دارند به عنوان مثال برای محافظت از وسایل و سطوح فلزی، ماشین آلات صنعتی، لوله های انتقال و… بکار می‌روند؛ به عبارتی این پرایمر برای سطوح فلزی در محیط های خورنده گزینه مناسبی خواهد بود.

نحوه اعمال پرایمر اپوکسی غنی از روی (zinc rich epoxy primer) بر سطوح به وسیله اسپری Airless spray (ایرلس)،Air spray (پیستوله) و قلم‌مو انجام می‌شود.

پرایمرهای اپوکسی غنی از روی (زینک ریچ)

البته پرایمرهای اپوکسی غنی از روی (اپوکسی زینک ریچ) با چالش هایی نیز روبرو هستند که شامل موارد زیر می‌باشند:

  • پرایمر اپوکسی غنی از روی (Zinc rich epoxy) وقتی در معرض محیط خورنده قرار‌می‌گیرد محصولات خوردگی نامحلول تولید می‌کند و باید قبل از اعمال لایه بعدی آماده‌سازی سطح بطور دقیق انجام شود، تا لایه بعدی چسبندگی مطلوبی به سطح داشته باشد.
  • هنگام جوشکاری سطوح فولادی که حاوی پرایمر غنی از روی (زینک ریچ) هستند، محصولات جوشکاری مانند بخار اکسید روی و سایر نمک‌های تولیدی تاثیر منفی بر پوشش می‌گذارند.
  • پرایمر اپوکسی غنی از روی (زینک ریچ) هنگام مجاورت با یون کلراید‌ دچار تاول می‌شود.

در مواردی نیز پوشش به دلایل زیر عملکرد مورد انتظار را ندارد که عبارتند از:

  • کیفیت پایین فرمولاسیون پرایمر به دلیل استفاده زیاد از فیلر و کاهش محتوای رزین.
  • اعمال رنگ در ضخامت نامناسب (کمتر از ۵۰ میکرون) .
  • کاهش چسبندگی به دلیل مضرس نبودن کافی زیرآیند.

راهکار پیشنهادی که سبب کاهش این صدمات می‌شود، اعمال لایه میانی و رویه اپوکسی یا پلی یورتان می‌باشد.

زینک ریچ اپوکسی
اجرای آستری اپوکسی غنی از روی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

Call Now Button